כל מה שצריך לדעת על רשלנות בלידה

לידה היא אחד הרגעים המאושרים בחיי אדם או משפחה, אך אין לשכוח כי לידה הינה גם הליך רפואי רגיש. כבכל הליך רפואי גם בלידה ייתכנו סיבוכים שונים. ככלל נטייתנו המוצדקת היא לסמוך על הצוותים הרפואיים המלווים אותנו בתהליך הלידה, שכן הם הגורם הרפואי והמקצועי, אולם גם צוותים אלה יכולים לקבל החלטות שגויות אשר עלולות להשפיע על חייו של התינוק. יש לציין כי לא כל נזק שנגרם במהלך הלידה נובע מרשלנות של הצוות הרפואי. במאמר זה נסביר מתי מדובר במקרה של רשלנות בלידה, ומה ניתן לעשות.

רשלנות בלידה

נזק לתינוק שנולד יכול לנבוע מספר סיבות. ייתכן כי הנזק נגרם בשל אירועים שונים אשר התרחשו עוד במהלך ההיריון. אפשרות נוספת היא כי לתינוק נגרמו נזקים בשל סיבוכים שאירעו במהלך הלידה עצמה. במידה ונזקים אלו נגרמו בשל טיפול רפואי אשר חרג מסטנדרט הזהירות הנדרש ומהקובל באותו המצב, אזי מדובר ברשלנות רפואית. עילת תביעה בגין רשלנות בלידה נוצרת כאשר ניתן להוכיח כי הנזק שנגרם לתינוק נובע מכך שהתנהלות הצוות הרפואי חרגה מ- "סטנדרט הרפואה הסביר".

כאמור, רשלנות בלידה נמדדת על פי אמת מידה של "סבירות" התנהלות הצוות המטפל. מכך נובע כי על הצוות המטפל מוטלת חובת זהירות כלפי היולדת. על הצוות הרפואי לפעול על פי הפרקטיקות המקובלות בעולם הרפואה. בנוסף על הצוות לעדכן את היולדת במצבה, להציג לה את חלופות הטיפול השונות, לעדכן אותה בסיכויים ובסיכונים ולקבל הסכמתה לביצוע הטיפול הרפואי הנבחר. במידה וחובות אלה מופרות ובעקבות כך נגרם נזק לתינוק, תתכן אפשרות להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות בלידה.

עורכת דין לרשלנות רפואית

תביעה בשל רשלנות בלידה

בתביעה של רשלנות בלידה על התובעים להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין רשלנות הצוות הרפואי לבין הנזק שנגרם לתינוק. הוכחת הקשר הסיבתי תיעשה על ידי צירוף חוות דעת של מומחים רפואיים לכתב התביעה.

דוגמאות למקרים של רשלנות בלידה

  • רשלנות באבחון המצב הרפואי- המובילה לכך שהיולדת לא קיבלה את הטיפול הרפואי המתאים.
  • אי מתן הסכמה מדעת- כל חריגה מן הפרוטוקול המסדיר את יידוע המטופלת לגבי המצב הרפואי והטיפולים האפשריים. על הצוות הרפואי להסביר למטופלת בשפה המובנת לה את מצבה, מה הם הטיפולים האפשריים ומה הסיכונים והסיכויים העומדים בפנייה. כל חריגה מכך פוגעת בזכותה של המטופלת לקבל החלטות מושכלות הנוגעות להמשך הטיפול.
  • רשלנות רפואית בלידה – אשר הובילה ללידת תינוק הסובל מנזק או ממום או שהביאה לגרימת נזק ליולדת.
  • רשלנות רפואית בניתוח –אשר הובילה לנזקים משמעותיים לתינוק או ליולדת.

סוגים נפוצים של תביעות רשלנות בלידה:

  • לידה מכשירנית – לידה המתבצעת באמצעות מכשיר וואקום או מלקחיים.
  • מצג עכוז.
  • קליעת כתפיים (פרע כתף).
  • לידת פג.
  • התעלמות ממצוקה עוברית.
  • אי ביצוע בדיקות חיוניות ביולדת – אולטרסאונד, בדיקות דם ושתן, מוניטור, בדיקה גניקולוגית ועוד. 
  • רשלנות בזירוז או אי זירוז הלידה.
  • קשר חבל התבור.
  • ניתוח קיסרי – כאשר אינו מבוצע במיומנות הנדרשת או כאשר נדרש אך לא מבוצע.
  • מצג רגליים.
  • רשלנות בהוצאת השיליה.

את מי תובעים?

ככלל, תביעת רשלנות בלידה תוגש כנגד המוסד הרפואי בו היא התרחשה. במקרים חריגים ניתן לתבוע את אנשי הצוות הרפואי באופן אישי (למשל כאשר הטיפול ניתן על ידי רופא באופן פרטי).

עורך דין לרשלנות רפואית

התיישנות

כאשר ההורים מגישים את התביעה, תקופת ההתיישנות הינה 7 שנים. כאשר הילד הוא זה שמגיש את התביעה תקופת ההתיישנות מתחילה רק בגיל 18 ולכן הוא יכול להגיש את תביעתו עד שיגיע לגיל 25.

הפיצויים בגין רשלנות בלידה

בית המשפט יקבע את גובה הפיצוי בהתחשב בהוצאות שנגרמו בעקבות הרשלנות הרפואית ועל פי אומדן של כאב וסבל. כמו כן הפיצויים יקבעו על פי פרמטרים של: גיל היולדת, הנכות שנגרמה לילד, צרכיו המיוחדים, שיקום, הכנסות בני הזוג, הפסדי השתכרות כתוצאה מההתרשלות ועוד. 

מדוע כדאי לפנות לעורך דין?

ראשית, מדובר בתקופה רגישה בחייה של המשפחה אשר מתמודדת עם מצב חדש שאינו מוכר לה. פנייה לעורך דין מאפשרת למשפחה להתפנות ולהסתגל למצב החדש, כאשר הם יודעים כי העניין מטופל על ידי גורם מקצועי. 

שנית, לרוב המשפחות זוהי ההתמודדות הראשונה עם סיטואציה מורכבת כגון זו. לעומת זאת עורך דין מקצועי מכיר את הדינים הרלוונטיים, את הגורמים השונים והינו בעל ניסיון בתביעות רשלנות בכלל ורשלנות בלידה בפרט. על כן בחירה בייצוג עורך דין תביא לייעול ההליך ולתוצאות טובות יותר.

שלישית, מדובר בהליך המצריך מן התובעים להוציא הוצאות רבות (למשל על חוות דעת רפואיות, איסוף החומרים הרפואיים, אגרת בית משפט ועוד). עורך דין ידע להימנע מהוצאות נוספות מיותרות, וידע להשתמש במסמכים שהוכנו ונאספו בצורה הטובה ביותר. 

קצת עלינו

משרדנו עוסק בתחום הרשלנות הרפואית בכלל ורשלנות בלידה בפרט כבר שנים רבות והינו בעל ניסיון רב בהצלחה בתביעות מסוג זה. עורכי הדין במשרדנו ילוו אתכם לאורך כל הדרך במקצועיות ורגישות עד למיצוי מלוא ההליך.

שכר טרחה

אנו גובים את שכר הטרחה רק בסוף ההליך, ורק במידה ואכן קיבלתם פיצוי עבור הנזק שנגרם לכם. שכר הטרחה הינו נגזרת של סכום הפיצויים שתקבלו. מטרתנו היא לסייע ככל האפשר בתקופה זו של חייכם בכך שלא תאלצו להוציא הוצאות כבדות עבור ייצוג משפטי.

שולחן משרד עורכי דין
לקביעת פגישה או ייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
אל תעצרו כאן
יש עוד מה לגלות
הנוטריון המובחר בהוד השרון
הנוטריון המובחר בהוד השרון

בכל הנוגע לעניינים משפטיים, חשוב שיהיה נוטריון מהימן. בהוד השרון עומדים לרשותכם מספר נוטריונים המסייעים במגוון שירותים. בין אם אתם זקוקים לסיוע בעסקאות מקרקעין, צוואות או ייפויי כח, נוטריון יכול לסייע להבטיח שהמסמכים שלכם מחייבים מבחינה משפטית ומבוצעים כהלכה.

נוטריון מקצועי בנהריה: עורך דין מנוסה
נוטריון מקצועי בנהריה: עורך דין מנוסה

עורך דין ונוטריון בנהריה ממלא תפקיד מכריע במתן שירותים משפטיים לפרטיים ולעסקים באזור. בעל מומחיות בתחומי משפט שונים, לרבות מקרקעין, דיני משפחה ועסקאות עסקיות, איש מקצוע בתחום זה מציע הכוונה וייצוג רב ערך ללקוחות.

מומחה לנוטריון ברחובות
מומחה לנוטריון ברחובות

לשירותי נוטריון תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות שונות, תוך הבטחת אותנטיות וחוקיות המסמכים. ברחובות גישה לנוטריון אמין ומנוסה חיונית לפרטיים ולעסקים כאחד.

המניה הנוטריונית: אגרות ובהקשרים
המניה הנוטריונית: אגרות ובהקשרים

שכר טרחת נוטריון ממלא תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות שונות, תוך הבטחת תקפות ואותנטיות של מסמכים חשובים. עמלות אלו נקבעות על ידי הממשלה ויכולות להשתנות בהתאם לסוג השירות שניתן. חיוני להבין את מטרת שכר הטרחה הנוטריון וכיצד הם תורמים להליך המשפטי הכולל.