הפקדת צוואה אצל רשם הירושות

צוואה היא מסמך שבו אדם קובע מראש מי יירש את הרכוש שלו ואת הנכסים שלו לאחר מותו וזאת בהתאם לרצונות שלו והבחירה האישית שלו. כאשר אדם עורך צוואה הוא יכול להבטיח כי לאחר שהוא ימות יעשה ברכושו בדיוק כפי רצונו. בהתאם לחוק בישראל, אם אדם עורך צוואה בצורה תקינה מבחינה משפטית, יש לכבד את רצונו ולחלק את רכושו בהתאם להוראות שהשאיר בצוואה, גם אם הם סותרים את כללי הירושה על פי הדין. העיקרון היסודי בדיני ירושה הוא כי עם מותו של האדם הנכסים שלו עוברים ליורשיו, בין אם ע"י צוואה ובין אם באמצעות צו ירושה.

 

מהי צוואה וכיצד עורכים אותה?

אין ספק שצוואה יכולה מאוד להועיל. אם מעוניינים להסדיר את חלוקת הרכוש עוד בחיים, ניתן לעשות זאת רק על ידי עריכת צוואה. לעיתים קיימים מצבים שבהם היורשים אינם מודעים לעיזבונו של הנפטר וגם במקרה המדובר צוואה יכולה להקל מאוד על היורשים ולמפות את הנכסים באופן מדויק. את הצוואה ניתן לכתוב בכל שלב בחיים, כאשר חשוב מאוד שהיא תיכתב בצורה תקינה מבחינה משפטית. הדרך המקובלת לעריכת צוואה כיום היא בנוכחות שני עדים. הצוואה צריכה להיכתב בכתב יד או בהדפסה ויש לציין את התאריך שבה עושים אותה.

המצווה, הלא הוא זה אשר מוריש את רכושו, צריך להצהיר ולחתום בפני שני עדים שזוהי הצוואה שלו ושהיא מבטלת כל צוואה קודמת אחרת גם אם יש אחת כזאת. כמו כן, עליו להצהיר שהוא חותם על הצוואה כאשר הוא בהכרה מלאה ובמודעות מלאה ומבין את התוכן ואת המשמעות של הצוואה. שני העדים גם הם צריכים לחתום שהמצווה הצהיר בפניהם שזוהי הצוואה שלו וחתם בפניהם עליה. העדים לצוואה חייבים להיות מעל גיל 18 וכן הם צריכים להיות כאלה שאינם נהנים מהצוואה, כלומר, הם לא מהווים חלק מהיורשים.

 

סוגי צוואות

החוק כיום מכיר בארבעה סוגים של צוואה: צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות, צוואה בעל פה וכן, צוואה הדדית בין בני הזוג. צוואה הדדית בין בני זוג הינה דבר חשוב מאוד לכל זוג המעוניין להבטיח כי ההחלטות המשותפות שהם מקבלים לגבי רכושם המשותף, ישמרו גם במקרה שבו אחד מבני הזוג ילך לעולמו לפני השני. אם הזוג חושש שהצוואה המשותפת תשתנה לאחר מותו של אחד מהם על ידי השני, כדאי מאוד לחתום על צוואה הדדית שתבטיח על קיום הצוואה כפי שהיא נכתבה ונחתמה על ידי שני בני הזוג, מבלי שתהיה אפשרות לשנות אותה.

 

היכן כדאי לשמור את הצוואה?

המחוקק מכיר בחשיבות הצוואה ובשמירת הצוואה ולכן, יצר מנגנון הפקדת צוואה במקום בטוח שיבטיח את השמירה והטיפול בבוא העת בצוואה בצורה הטובה ביותר. על אף שעצם הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושות איננה חובה ואף אינה מהווה ערובה לכך שהצוואה תקפה, הרי שהיא מבטיחה את שמירת המסמך בצורה הטובה והבטוחה ביותר וכן את ההתייחסות אליו בהתאם בעת הצורך.

הפקדת צוואה ברשם הירושה אינה מהווה חלק מהליך עריכת הצוואה, היא אינה מוסיפה או גורעת ממה שכתוב בצוואה והיא גם אינה מונעת עשיית צוואה אחרת בשלב מאוחר יותר אשר תבטל אותה, יחד עם זאת, ישנם לא מעט יתרונות להפקדת הצוואה אצל רשם הירושות:

ראשית, שמירה על מסמך הצוואה לאורך זמן, כלומר, עד לאחר טיפול בבקשה של צו קיום צוואה או של בקשת צו ירושה לאחר הפטירה של המצווה.

כמו כן, המפקיד יכול להפקיד את הצוואה בחייו מבלי שאף אדם ידע על כך  אם הוא חפץ בשמירה על סודיות.

הפקדת צוואה יכולה להתבצע רק על ידי המצווה עצמו. מדובר על פעולה אישית אשר בלתי אפשרי לבצע אותה באמצעות צד שלישי. ההליך של הפקדת הצוואה יכלול זיהוי של המצווה כעורך הצוואה והמפקיד יקבל אישור בדבר ההפקדה שבו יצוין מספר תיק ההפקדה. העלות כיום להפקדת צוואה

כאשר יש שני מצווים כגון: צוואה הדדית בין בני הזוג שערכו צוואה במסמך אחד, על שניהם להתייצב בפני הרשם. מסמך הצוואה יצולם, עותק מקורי יוכנס למעטפה על שם אחד מהם וצילום יוכנס למעטפה על ידי השני.

 

כיצד מממשים צוואה המופקדת אצל רשם הירושות בבוא העת?

מי שהפקיד בעבר צוואה לא יהיה רשאי להפקיד צוואה נוספת אלא אם כן לקח בחזרה את הצוואה שהפקיד. הצוואה נשמרת בכספת ורק המצווה עצמו יכול לקבל אותו בחזרה עד יום מותו. לאחר פטירתו של המצווה, יש להעביר ללשכת הרשם תעודת פטירה של המצווה בדואר או בפקס בצירוף פירוט דרגת הקרבה של המעוניין בפרטים על צוואה למנוח. 

 

לקביעת פגישה או ייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
אל תעצרו כאן
יש עוד מה לגלות
נוטריון מבראש העין: מדריך לטפסים החשובים
נוטריון מבראש העין: מדריך לטפסים החשובים

בכל הנוגע לעניינים משפטיים בראש העין חיוני להחזיק נוטריון אמין לצידך. לנוטריונים יש תפקיד מכריע בהבטחת האותנטיות והחוקיות של מסמכים שונים. בין אם אתם עוסקים בעסקאות מקרקעין, צוואות או חוזים עסקיים, נוטריון יכול לעזור לכם לנווט במורכבות המערכת המשפטית.

החמשה נוטריונים המובילים בנהריה
החמשה נוטריונים המובילים בנהריה

שירותי נוטריון ממלאים תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות, ומבטיחים שהמסמכים הם אותנטיים ומחייבים מבחינה משפטית. בנהריה ישנם מספר נוטריונים מהשורה הראשונה המציעים שירותים מקצועיים לפרטיים ולעסקים כאחד.

נוטריון מקצועי בקרית אונו
נוטריון מקצועי בקרית אונו

נוטריון מקצועי בקרית אונו מספק מגוון שירותים חיוניים לפרטיים ולעסקים כאחד. נוטריונים אחראים לאימות ולאשר מסמכים חשובים, כגון חוזים, צוואות וייפוי כוח. הם ממלאים תפקיד מכריע בהבטחת החוקיות והאותנטיות של מסמכים אלה.

עוד נוטריון מנהריה: מתמחה במשפטים
עוד נוטריון מנהריה: מתמחה במשפטים

לעורך דין נוטריון בנהריה תפקיד מכריע בעניינים משפטיים, המתמחה בהיבטים שונים של המשפט. הם אחראים על אישור מסמכים, ניהול שבועות ומתן ייעוץ משפטי ללקוחות. עורכי דין נוטריונים חייבים לעמוד בסטנדרטים אתיים מחמירים ולהבטיח את תקפותם של מסמכים משפטיים.