המדריך למימוש צוואה

קרוב משפחה נפטר והותיר אחריו צוואה, כעת אתם מעוניינים לממש את הצוואה ולקבל את כספי הירושה. כדי לממש את הצוואה נדרש לקבל צו משפטי מהרשם לענייני ירושה אשר יתן לצוואה תוקף וניתן יהיה לפעול על פיה. במאמר שלהלן נציג את ההליך הנדרש בחוק לשם מימוש הצוואה.

 

מהי צוואה?

צוואה הינה מסמך אשר מותיר אדם בלכתו, בו הוא מצווה מה יעשה ברכושו וכיצד הוא יחולק ולמי לאחר פטירתו. צוואה משנה את ההוראות הקבועות בחוק הירושה לפיה יורשיו של אדם הינם יורשיו על פי הדין. הדין קובע מיהם יורשיו של אדם, המדובר בקרובים מדרגה ראשונה כגון, בת זוג וילדים.

כדי שניתן יהיה לממש את הירושה יש לקבל צו קיום צוואה, צו זה מעניק למסמך תוקף משפטי מחייב ומבטיח כי כל הגורמים המחזיקים בנכסי המנוח יצייתו לו.

 

בקשה לצו קיום צוואה:

בקשה לצו קיום צוואה הינה בקשה שמוגשת לרשם על ידי הזוכה על פי הצוואה. לבקשה יש לצרף את הצוואה המקורית ותצהיר מטעם המבקש הכולל פרטים הנוגעים לרכוש המנוח וליורשיו על פי דין. את הבקשה יש להגיש לאחר ששולמה אגרה כדין, לרשם לענייני ירושה הקרוב למקום מגוריו של המוריש. לאחר הגשת הבקשה היא תפורסם בעיתון ומי שמעוניין להתנגד לצוואה יגיש התנגדות בפרק זמן זה. במידה ולא יוגשו התנגדויות יתן הרשם צו לקיום הצוואה.

 

האם נדרש עורך דין להגשת הבקשה לצו קיום צוואה?

את הבקשה לצו קיום צוואה ניתן להגיש לבד וללא צורך בעורך דין. מומלץ להסתייע בעורך דין כאשר העיזבון כולל נכסים רבים או כאשר נדרש מינוי של מנהל עיזבון או כאשר ישנה וודאות רבה כי תוגש התנגדות לצוואה. במצבים מורכבים אלה כדאי לתת לבעל מקצוע מיומן לבחון את הצוואה ואת דרך הגשת הבקשה.

 

תוך כמה זמן ניתן צו לקיום צוואה?

ככלל, צו קיום צוואה יינתן בתוך 50 ימים מיום הגשת הבקשה או מיום הגשת הצוואה המקורית, לפי המאוחר (כולל את תקופת הפרסום בעיתון). עם זאת, ישנם מספר גורמים שיכולים להאריך את זמן ההליך, כגון:

התנגדויות לצו קיום צוואה – אם ישנם יורשים שאינם מסכימים עם הוראות הצוואה, הם יכולים להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. הליך התנגדות לצוואה ידון בבית המשפט לענייני משפחה, וההליך יכול לקחת מספר חודשים או שנים.

בעיות במסמכים – אם ישנם פגמים או בעיות במסמכי הבקשה, הרשם לענייני ירושה יכול לבקש מהמבקשים לתקן את המסמכים. זה יכול לעכב את ההליך.

עומס עבודה – הרשם לענייני ירושה יכול להיות עמוס בעבודה, מה שיכול לעכב את ההליך.

במקרים מסוימים, ניתן לקבל צו קיום צוואה באופן מיידי. זה קורה במקרים בהם אין התנגדויות לצו קיום צוואה והצוואה ברורה וחד משמעית.

 

כיצד פועלים לממש את הירושה לאחר קבלת הצו?

לאחר קבלת הצו לקיום הצוואה, יש לפנות לכל הגורמים המחזיקים בנכסים או רכוש של המנוח ולעדכן אותם אודות הצו. באמצעות הצו ניתן לבצע שינוי רישום של נכסי מקרקעין בטאבו, וכן לפנות לבנקים ולקבל כספים שהותיר המנוח בחשבונות הבנק.

לקביעת פגישה או ייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
אל תעצרו כאן
יש עוד מה לגלות
נוטריון מומחה ברמלה
נוטריון מומחה ברמלה

בכל הנוגע למסמכים משפטיים חשובים, קיום נוטריון יכול לספק את האישור והאימות הנדרשים. ברמלה עומדים לרשותכם נוטריונים מומחים לסיוע במגוון מסמכים.

בעקבות הנוטריון בלב תל אביב
בעקבות הנוטריון בלב תל אביב

שירותי נוטריון ממלאים תפקיד מכריע בעסקאות משפטיות על ידי אימות האותנטיות של חתימות, מסמכים וזהויות. בתל אביב, עורכי דין נוטריונים מספקים שירותים חיוניים לפרטיים ולעסקים כאחד, תוך הקפדה על ביצוע תקין של מסמכים משפטיים ומחייבים מבחינה משפטית.